لیزر چگونه عمل می کند و مزایای آن چیست؟


برش لیزر یک فناوری است که اکنون چندین سال است که  وجود دارد اما به واسطه  دقت و سادگی موجود در این تکنولوژی مانند طوفانی جهان را درنوردیده

برش لیزری در انواع کاربردها استفاده می شود. نه تنها لیزرها می توانند برش دهند بلکه می توانند نمونه سازی اولیه و سریعی را نیز ایجاد کنند.
بنابراین برش لیزر دقیقاً چیست؟ عملکردش چگونه است؟ قیمت آن چند است؟ چه نوع موادی قابل برش با لیزر است؟

برش لیزری چیست؟

دستگاه برش لیزری یک دستگاه کنترل شده کامپیوتری (CNC) است که از یک لیزر قدرتمند و جهت دار برای برش اشیاء و مواد مختلف استفاده می کند.
مواد زیادی وجود دارد که توسط لیزرها بریده می شوند. هر چیزی از چوب گرفته تا چرم و منسوجات ، از آکریلیک و فوم و حتی لاستیک و در نهایت، فلزات سخت.
این فرایند می تواند به شما در ایجاد محصولات شگفت انگیز ، بهبود استراتژی بازاریابی و ایجاد شغل کمک کند. یا اگر فقط می خواهید ایده ای برای خود خلق کنید، برش لیزر ممکن است همان چیزی باشد که شما نیاز دارید.


برش لیزر چگونه کار می کند؟

برش لیزر یک فرایند شگفت آور و ساده است که با سرعت و دقت بسیار عالی محصولات فوق العاده ای را ایجاد می کند. شاید قبلاً از این موضوع شنیده باشید ، اما از خودتان سؤال کرده اید که برش لیزر چگونه کار می کند؟
خوب ، واقعاً چشمگیر است اگرچه انواع مختلفی از برش های لیزری وجود دارد ، همه آنها از یک فرآیند اصلی استفاده می کنند.
شاید خیلی ها این را نمی دانند ، اما کلمه لیزر در واقع مخفف است ، مخفف عبارت Light Amplification Stimulating Emission of Radiation میباشد. خیلی جالب نیست؟
این عمل با لیزر پرقدرت و کارا شروع می شود که در یک پرتو متمرکز شده است و توسط آینه های درون سیستم  منعکس و از ابتدای سیستم  شلیک می شود.
این روند برش با خلق یک ایده و ایجاد یک طرح رایانه ای از ایده ای که می خواهید ایجاد کنید شروع می شود. پس از اتمام ، طرح را می توان اسکن یا در دستگاه برش لیزری CNC بارگذاری کرد.
اکنون که طرح  را با دستگاه همگام سازی کرده اید ، می توانید متریال خود را در فضای کاری دستگاه لیزر قرار دهید ، تمام تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کرده و به دستگاه اجازه دهید کار خود را انجام دهد!


چرا باید برش لیزری را نسبت به سایر روشهای برش انتخاب کنم؟

باور کنید یا نه ، برش لیزر روشی مقرون به صرفه برای انجام پروژه ها است. نه تنها اجرای سریع را فراهم می کند بلکه همچنین نسبتاً ساده است و استفاده از آن امکان برش کاری بر روی انواع مختلفی از متریالها  را نیز فراهم می کند.
شکلهای دیگری از دستگاه های برش وجود دارد که یک راه حل برش کارآمد را ارائه می دهند. برش واتر جت یکی از این گزینه هاست. برش واتر جت یک روش عالی برای برش موادی مانند فلزات ضخیم است. برش لیزری تقریباً در مورد هر نوع کاربرد ، علاوه بر مواد بسیار ضخیم یا فلزی ، سریع ، دقیق و مقرون به صرفه است.
لیزر برای بسیاری از اهداف استفاده می شود. یکی از  استفاده های آنها برای برش صفحات فلزی است. بر روی صفحه نازک و ضخیم ، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم ، روند برش لیزر بسیار دقیق است ، کیفیت برش بسیار خوبی را به همراه دارد ، از ظرافت بسیار بالایی برخوردار است و منطقه متأثر از حرارت کوچکی بر روی متریال مورد استفاده ایجاد میکند و امکان برش اشکال بسیار پیچیده و سوراخ های کوچک را فراهم می آورد.
پرتو لیزر ستونی از نور با شدت بسیار بالا ، از یک طول موج یا رنگ است. در مورد لیزر معمولی CO2 ، آن طول موج در محدوده مادون قرمز طیف نور است ، بنابراین برای چشم انسان نامرئی است. این پرتو از قطر لیزر ، که باعث ایجاد پرتو می شود ، از مسیر پرتو دستگاه فقط در حدود 3/4 اینچ است که ممکن است در جهات مختلف توسط بسیاری از آینه ها پرتاب شود ، قبل از اینکه در نهایت روی صفحه متمرکز شود. پرتو متمرکز لیزر درست قبل از برخورد به صفحه ، از نازل عبور می کند. همچنین گاز فشرده شده مانند اکسیژن یا نیتروژن از طریق سوراخ نازل جریان می یابد.
تمرکز پرتو لیزر می تواند توسط یک لنز مخصوص یا توسط یک آینه خمیده انجام شود و در نهایت برش لیزر صورت می گیرد. پرتو باید دقیقاً متمرکز شود تا شکل نقطه تمرکز و چگالی انرژی موجود در آن نقطه کاملاً گرد و سازگار باشد و در نازل عمود باشد. با تمرکز پرتوی بزرگ به پایین یک نقطه ، چگالی گرما در آن نقطه شدیدا افزایش پیدا می کند .
به استفاده از ذره بین برای تمرکز پرتوهای خورشید بر روی یک برگ خشکیده و چگونگی شروع آتش سوزی فکر کنید. حال در مورد تمرکز 6 کیلووات انرژی در یک نقطه فکر کنید و می توانید تصور کنید که آن نقطه چقدر داغ و آتشین میتواند باشد.
چگالی توان بالا منجر به گرم شدن سریع ، ذوب شدن و تبخیر جزئی یا کامل مواد می شود. هنگام برش فولاد، گرمای پرتوی لیزر برای شروع یک فرآیند سوزان تحت حضور اکسیژن معمولی کافی است ، و گاز برش لیزراکسیژن خالص خواهد بود. هنگام برش فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ، پرتوی لیزر به راحتی مواد را ذوب می کند و از نیتروژن با فشار بالا برای دمیدن بر فلز مذاب از داخل مخزن استفاده می شود.
در دستگاه برش لیزری فلزات ، نازل دستگاه بر روی صفحه  کار فلزی در حال حرکت مطابق طرح دستور داده شده است ، بنابراین قسمتهای مختلف را از صفحه جدا می کند. یک سیستم خازنی کنترل ارتفاع، فاصله بسیار دقیقی بین انتهای نازل و صفحه ای که برش داده می شود ، حفظ می کند. این فاصله مهم است ، زیرا تعیین می کند که محل کانونی نسبت به سطح صفحه کجاست. کیفیت برش را می توان با بالا بردن یا پایین آمدن نقطه کانونی از بالای سطح صفحه ، در سطح یا دقیقاً زیر سطح تحت تأثیر قرار داد که همین نوع عملکرد و تاثیر گذاری فاصله کانونی در لیزرهای غیرفلزات هم صادق بوده منتهی با تجهیزات بسیار ساده تر.
از این دست فناوری در انواع مختلف آن میتوان در برش یا حکاکی و یا مارکینگ بر روی اکثر متریال ها و مواد موجود و شناخته شده اعم از فلزات و غیر فلزات بهره برد، مانند برش لیزری چوب، برش لیزری پلکسی گلس، برش لیزری پارچه، برش لیزری نمد و فوم، برش لیزری چرم، برش لیزری استیل، برش لیزری فولاد، برش لیزری آلومینیوم، برش لیزری برنج و همچنین حکاکی لیزری چوب  حکاکی لیزری پلکسی گلس، حکاکی لیزری پارچه، حکاکی لیزری نمد و فوم، حکاکی لیزری چرم، حکاکی لیزری استیل، حکاکی لیزری فولاد، حکاکی لیزری آلومینیوم، حکاکی لیزری برنج  و ...

انتشار و کپی برداری این مقاله با ذکر آدرس این سایت بلامانع می باشد
www.behcut.ir

  • بهکات را در اینستاگرام دنبال کنید

    ارتباط با پشتیبان


پاسخگویی هفت روز هفته،از ساعت 8 صبح الی 24
021-26145293
09301753547
09227041031
  info[at]behcut.com

© Copyright 2020 - All rights reserved by behcut.com - Developed: Mohsen Kharazi