حکاکی لیزری چیست؟


حکاکی لیزر یا مارکینگ فایبر چیست؟

حکاکی لیزر فایبر دستگاهی است که در بسیاری از صنایع برای علامت گذاری و مارکینگ قطعات فلزی و برخی از انواع پلاستیکها مورد استفاده قرار می گیرد.این فناوری شامل استفاده از پرتوی لیزر است که محیط  فعال آن یک فیبر نوری است. فیبر با یک عنصر نادر خاکی مانند Ytterbium ، dysprosium ، erbium یا neodymium رها می شود.به عبارت ساده تر ، حکاکی لیزری یک فرایند با اثر دائمی است که از پرتویی از نور متمرکز برای ایجاد علامت ماندگار در سطح استفاده می کند. مارکینگ لیزری که معمولاً با دستگاه های لیزر فایبر ، پالسی یا موج مداوم انجام می شود ، کاربردهای متنوعی را شامل می شود. متداول ترین انواع کاربردهای مارک لیزری عبارتند از: (annealing) ، تغییر رنگ ، حکاکی و عمق برداری.لیزر فایبر نوعی از لیزرهای حالت جامد سنتی است اما به جای میله ، دال یا دیسک ،از فیبر نوری استفاده می کند. لیزر در هسته فیبر است که در چندین مدل ارائه می شود.

ساختار تکنولوژی فایبر


مزایای حکاکی فلزات با استفاده از لیزر حکاکی فایبر

یک لیزر فایبر در مقایسه با لیزرهای استاندارد و حالت جامد دارای چندین مزیت است .تولید کنندگان می توانند از فرآیند مارک گذاری با لیزر فواید بسیاری کسب کنند ، خواه از شناسایی و مارک گذاری قطعات اساسی باشد و یا قابلیت ردیابی کامل برای  قطعات از تولید تا مصرف.مارکینگ قطعات با دستگاه حکاکی لیزر ، علائم بادوام و قابل خواندن را به شما ارائه می دهد. که حاصل این نوع مارک زنی با کیفیت بالا،  شامل موارد زیر است:
در مرحله اول ، لیزر فایبر بسیار پایدار است زیرا پرتوی لیزر در فیبر ایجاد می شود و در نتیجه بهره وری عملیاتی بیشتر با ضایعات و خرابی کمتر
ثانیاً ، به دلیل اینکه پرتو درون فیبر ایجاد می شود ، این فناوری مدت زمان پالس اوج بالا و ultrafast را ارائه می دهد. بنابراین می تواند یک اشعه بسیار کوچک و بسیار با کیفیت را برای حکاکی دقیق فراهم کند.
علاوه بر این ، دستگاههای لیزر فایبر می توانند به سطوح تقویتی فوق العاده بالایی برسند ، و آنها را قوی ، مقرون به صرفه و کارآمد می کنند.
همچنین ،یکی از مهمترین مزایای استفاده از حکاکی فلزات با دستگاه حکاکی لیزر، تعمیر و نگهداری  کم این ماشین ها و بهره برداری  آسان از آنها است و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند.
توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که مارکینگ در لیزر فایبر یک روش غیر تماسی است و بنابراین حکاکی به این روش باعث می شود در مناطقی که برای حکاکی هدف قرار نمی گیرند ، هیچ سایش و تماسی در قطعه کار ایجاد نشود.
ودر آخر اینکه مارک های سریع ، تمیز ، دقیق ، خوانا و به راحتی قابل تکرار را تولید می کند.

دستگاه قابل حمل حکاکی لیزر فایبر


سطوح قابل حکاکی با دستگاه حکاکی لیزر

دستگاه های حکاکی لیزری فایبر قابلیت های شگفت انگیزی را در صنعت مارک و حکاکی ارائه می دهند.
مارک لیزری را می توان با سرعت بالا و به طور خودکار توسط دستگاه لیزر مارکینگ انجام داد ، ضمن اینکه حکاکی و مارک زنی دایمی (مانند بارکدها ، کدهای شناسایی منحصر به فرد و کدهای ماتریس داده های دو بعدی و یا طرح های گرافیکی)روی سطح طیف وسیعی از مواد ازجمله استیل ،فولاد ، تیتانیوم ، آلومینیوم ، مس ، سرامیک ، پلاستیک ، شیشه ، چوب ، کاغذ و مقوا قابل انجام است و قطعات و محصولات لیزر شده را می توان توسط دستگاه های کد خوان ، بازخوانی نمود.
این نوآوری شگفت انگیز می تواند در بسیاری از امور مورد استفاده قرار گیرد و بخاطر حکاکی هایی  که بر روی سطوح مخصوصا فلزی و پلاستیکی با کیفیت بالا  به ارمغان می آورد ، تحسین گسترده ای را کسب می کند.

حکاکی روی سطوح مختلف

مارک زنی با لیزر چگونه انجام می شود

مارکینگ ،با استفاده از پرتو متمرکزی از نور برای حکاکی سطح مواد کار می کند. وقتی پرتوی لیزر با سطح مواد تعامل داشته باشد ، باعث تغییر در مشخصات و ظاهر مواد می شود. این پرتوی متمرکز فقط یک منطقه مشخص را هدف قرار می دهد و به دستگاه مارک لیزری امکان ایجادعلائم دقیق ، با کیفیت بالا و با کنتراست بالا را می دهد که خواندن یا اسکن آن تقریبا در هر سطحی آسان است. این ویژگی ، مارک زنی لیزر را برای کاربردهایی که دقت و ماندگاری نیاز دارند ایده آل می کند.در مقایسه با سایر فرآیندهای علامت گذاری  مانند چاپ یا برچسب زدن ،مارک لیزری از مواد مصرفی استفاده نمی کند و به نگهداری کمتری نیاز دارد.چندین نوع سیستم مارک لیزری وجود دارد و هر کدام کمی متفاوت عمل می کنند. روند صحیح استفاده از دستگاه همچنین به ماده ای که با آن کار می کنید و برنامه کاربردی که استفاده می کنید بستگی دارد.هنگام استفاده از هر دستگاه مارک لیزری ، پیروی از کلیه دستورالعمل های ایمنی مهم است. به لطف انواع اقدامات پیشگیرانه، مارک گذاری لیزر یک فرآیند نسبتاً بی خطر است.


انواع حکاکی های لیزر فایبر

کاربرد های مختلفی وجود دارد که می توانید از لیزرهای حکاکی فایبر استفاده کنید.

حکاکی رنگی

حک رنگی، نوعی مارکینگ است که با تغییر سرعت ، قدرت ، فرکانس و عرض پالس باعث ایجاد سایه های مختلف رنگ روی سطح یک ماده می شود. بهترین نتایج در مورد حکاکی رنگی بر روی فولاد ضدزنگ و آلومینیوم حاصل می شود ، به خصوص اگر مارکر لیزری فایبر مخصوص حکاکی رنگی در اختیار داشته باشید.

حکاکی رنگی

مارک Day/Night

یکی دیگر از کاربردهای جالب فن آوری لیزر مارکینگ این است که سطوح مواد را می توان به راحتی در روز خوانا و در شب  بوسیله نور تعبیه شده در زیر سطح حکاکی شده،روشن کرد که می تواند برای کاربرد هایی مانند استفاده در داشبورد خودروها،دکمه تجهیزات و ماشین آلات،ساعت و علائم اخطاری و راهنمایی مفید باشد.


حکاکی بر روی سطوح مختلف

به طور کلی در ماشین آلات و دستگاه های لیزر  صنعتی ،شرط تاثیر اشعه لیزر بر روی  سطوح مورد نظر رعایت  فاصله  تعیین شده بین محل خروج اشعه لیزر  و سطح کار می باشد که در اصطلاح به آن فاصله  کانونی  میگویند.از این رو  با توجه به ساختار فیزیکی دستگاه های لیزری که غالباً شامل یک میز صاف مسطح و در ابعاد مختلف برای قرارگیری متریال های مختلف بر روی آن می باشد، بنابر این هر شیک حالت مسطح داشته باشد را  میتوان تحت تاثیر اشعه قرار داد. اما برای سطوح غیر مسطح که کانونی بین محل خروج  اشعه لیزر و سطح کار همواره متغیر و یا حتی مدور می باشد به راحتی می توان با استفاده از تجهیزات جانبی تقریباً ارزان قیمت و ساده مانند روتاری و بسته به نوع کاربرد آن، و تعبیه آن در کنار دستگاه به راحتی بر روی سطوح غیر مسطح و مد ور مانند رینگ ، حلقه ، لوله و .. نیز عمل مارکینگ یا حکاکی را با همان کیفیتی  که بر روی سایر سطوح معمولی انجام می شود  را انجام داد.


حکاکی سطوح مدور

کاربرد های دستگاه های حکاکی لیزری فایبر چیست

مارکینگهای لیزر فایبر بسیار متنوع هستند و به همین دلیل در صنایع مختلفی مفید هستند:

ساخت نیمه هادی

این دستگاه ها می توانند در تولید نیمه هادی ها بسیار خوب عمل کنند. این کار معمولاً با حکاکی برای ایجاد الگویی انجام می شود که امکان جداسازی الکتریکی و همچنین امکان استفاده از این فناوری را برای مدارهای الکترونیکی فراهم می آورد.

علامت گذاری قطعات

شما می توانید ببینید که این فناوری  در صنعت هوافضا ، مارک گذاری قطعات خودرو و سایر موارد استفاده در صنعت انرژی ، الکترونیک ، نظامی (به عنوان مثال حک شماره سریال برای اسلحه ها) و مارک تجهیزات پزشکی استفاده میشود. علامت گذاری به طور معمول جهت ایجاد قابلیت ردیابی و شناسایی قطعات و برچسب زدن انجام می شود.

حکاکی پلاک و انواع فلزات

از لیزرهای فایبر می توان برای حکاکی پلاکهای شناسایی و پلاک سالنامه ، برچسب پرسنل ، جواهرات فلزی و علائم  با کیفیت بالا و طول عمر ابدی استفاده کرد.


خدمات حکاکی استیل و فلزات را از کجا میتوانیم دریافت کنیم؟

موارد و مطالبی که پیرامون حکاکی فلزات و عیضا حکاکی لیزری روی تمامی متریالهای مورد اشاره در این مقاله ذکر شد، با استفاده از یک دستگاه فایبر لیزر حکاکی مناسب و یک اپراتور ،قابل بهره برداری بوده و اگر در زمینه فعالیت خود ،نیاز به دریافت خدمات حکاکی لیزری هستید میتوانید با مجموعه بهکات تماس بگیرد و همچنین اگر نیاز به مشاوره برای خرید یک دستگاه حکاکی لیزر فایبر دارید ،باز هم برای دریافت راهنمایی بیشتر جهت خرید با ما تماس حاصل نمایید.

انتشار و کپی برداری این مقاله با ذکر آدرس این سایت بلامانع می باشد
www.behcut.ir

  • بهکات را در اینستاگرام دنبال کنید

    ارتباط با پشتیبان


پاسخگویی هفت روز هفته،از ساعت 8 صبح الی 24
021-26145293
09301753547
09227041031
  info[at]behcut.com

© Copyright 2020 - All rights reserved by behcut.com - Developed: Mohsen Kharazi